De goeroe overslaan


IRM

Terug naar Prabhupada, Nummer 64, Interactief, Deel 4, 2019

"BTP #62 en 63. Veel dank voor deze tijdschriften die ik heb ontvangen en “geconsumeerd”. Ik wil graag reageren op het stuk over het lezen van de geschriften van vorige acarya’s. Er zijn verschillende verwijzingen in Srila Prabhupada’s betekenisverklaringen waarin hij suggereert de boeken te lezen van de verschillende Goswami’s voor meer informatie, inclusief een opmerking over het leren van Bengali in de toekomst, ‘zodat de diepte van de Gaudiya Vaisnava filosofie kan worden begrepen’ (niet letterlijk). Volgens mij is dat "om ajnana-timirandhasya..." De geestelijk leraar heeft mijn gesloten ogen geopend met het licht van kennis. Door initiatie en door het bestuderen van Prabhupada’s boeken kan men dat licht van kennis gebruiken om de geschriften van de Goswami’s te studeren om het begrip van de Gaudiya filosofie te verdiepen. Dat wordt niet beschouwd als “de goeroe overslaan”. Natuurlijk wordt in uw artikel “The Bogus Bona Fide Goeroe Paradox-2” een goed voorbeeld gegeven van het misbruik van dat licht om Prabhupada over te slaan en tot een conclusie te komen die zijn conclusie tegenspreekt.
Uw nederige dienaar,"
- Dwaipayana Dasa, New South Wales, Australia

Antwoord redacteur:

1) Gelukkig heeft Srila Prabhupada ons precies verteld wat we moeten beschouwen als ”overslaan” en daarom kunnen we simpelweg zijn verklaringen consulteren. We kunnen eenvoudig starten met wat niet wordt beschouwd als “overslaan”. Simpelweg het studeren van de teksten van de vorige acarya’s wordt niet gezien als “overslaan”, aangezien de boeken die we studeren in ISKCON -

Sri Upadesamrta/The Nectar of Instruction door Srila Rupa Gosvami;

Bhakti-rasamrta-sindhu/The Nectar of Devotion door Srila Rupa Gosvami;

Srimad-Bhagavatam door Krsna-Dvaipayana Vyasa;

Bhagavad-gita door Heer Krsna;

Sri Caitanya-caritamrta door Srila Krsnadasa Kaviraja Gosvami

— allemaal persoonlijkheden zijn die worden genoemd op de voorkant van de Bhagavad-gita Zoals ze is als de vorige acarya’s in de “geestelijke erfopvolging”. Eigenlijk bestuderen we dan ook altijd de geschriften van de vorige acarya’s. Het gaat erom hoe we deze bestuderen:

A) Benaderen we de vorige acarya’s zelf rechtstreeks;

B) Of benaderen we hen alleen via de vertalingen en betekenisverklaringen van de huidige schakel in de geestelijke erfopvolging, Srila Prabhupada.

Het antwoord op deze vraag bepaalt of het gaat om “overslaan”, zoals we nu zullen zien aan de hand van de verklaringen van Srila Prabhupada.

2) Srila Prabhupada legt uit:

"Zelfs als je wat boeken leest, kun je het niet begrijpen als het niet van mij komt. Dit wordt het parampara stelsel genoemd. Je kunt niet overslaan en gaan naar de superieure goeroe, de huidige acarya negeren en gelijk naar de andere acarya gaan.”
(Srila Prabhupada Lezing, 8/12/73)

"Dit is het parampara stelsel. Je kunt niet overslaan. Het moet gaan via het parampara stelsel. Je moet via je geestelijk leraar de Gosvami’s benaderen, en via de Gosvami’s naar Sri Caitanya Mahaprabhu, en via Sri Caitanya Mahaprabhu kun je Krsna benaderen. Dit is de manier."
(Srila Prabhupada Lezing, 28/3/75)

In de bovenstaande citaten definieert Srila Prabhupada "overslaan". Er staat dat we de onderwijzingen van de vorige acarya´s alleen kunnen begrijpen via de huidige geestelijk leraar, en dat is Srila Prabhupada. Je noemde het bestuderen van de “teksten van de Goswami’s”, en het is interessant dat Srila Prabhupada dit specifiek bespreekt in het laatste citaat:

“Je moet via je geestelijk leraar de Gosvami’s benaderen”.

3) Srila Prabhupada legt uit hoe je via hem kunt benaderen:

"Mijn Goeroe Maharaja wilde Govinda-lilamrta publiceren. Hij vroeg goedkeuring aan Bhaktivinoda Thakura. Ten eerste zei Bhaktivinoda Thakura, "Ik geef je het antwoord op een dag." En toen hij het zich herinnerde, zei hij, “Ja, je kunt één kopie printen. Print maar één kopie als je het zo graag wilt printen. Je kunt het lezen en zien dat je het hebt geprint. Niet voor verspreiding.” We printen dus al deze boeken om het goed te kunnen begrijpen. Niet van “hier is Radha-kunda. Laten we gaan.” Overslaan als een idioot.”
(Srila Prabhupada, Kamer gesprek, 16/8/76)

"Alles wat er moet worden geleerd van de leringen van Srila Bhaktivinoda Thakura kan worden geleerd via onze boeken. Er is totaal geen instructie nodig buiten onze boeken. Ik hoop dat je dit hebt begrepen en ik bid altijd tot Krsna voor je bescherming en vooruitgang in het Krsna bewustzijn.”
(Srila Prabhupada Brief, 25/12/73)

"Voor geen van mijn discipelen is het nodig om een boek te lezen buiten mijn boeken - het kan juist schadelijk zijn voor hen vooruitgang in het Krishna bewustzijn. Alles wat we lezen buiten mijn boeken, behalve sommige geautoriseerde gevallen zoals bij het lezen van een filosoof zoals Plato om een vergelijking te maken met de filosofie van Krishna, maar verder moet al het lezen buiten mijn boeken gelijk worden gestopt.”
(Srila Prabhupada Brief, 20/1/72)

Het benaderen van Srila Prabhupada betekent derhalve dat we dit alleen via zijn boeken doen. Al het andere geldt als “overslaan”, zoals de verklaringen van Srila Prabhupada hierboven duidelijk maken. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Krishnakant, of u, en andere toegewijde discipelen van Srila Prabhupada, zijn diksa of siksa discipelen zijn, moet misschien in de (sastrische) rechtbank worden besloten. Echter met uw sterke inspanningen om ISKCON’s geestelijke zuiverheid te herstellen door Srila Prabhupada in het centrum te zetten, heeft u zeker laten zien dat u een dierbare en gewaardeerde discipel bent van Zijne Goddelijke Genade (of dat nu wordt beschouwd als diksa of siksa).
Hare Krsna,"
- Patita Pavana Dasa, San Francisco, USA

Antwoord redacteur:

Bedankt voor uw waardering. Srila Prabhupada’s leringen zijn voor ons de sastrische rechtbank, en Srila Prabhupada heeft de uitspraak al gedaan: dat hij de Acarya van ISKCON is voor de levensduur van ISKCON en, waar de GBC het zelfs over eens is, dat deze Acarya functioneert als de diksa goeroe. Voor de relevante citaten zie alsjeblieft: Srila Prabhupada: The Founder-Acarya of ISKCON — Presenting the Conclusions of the GBC Foundational Document. Of we als discipelen zijn gekwalificeerd als siksa of diksa is een andere discussie. Maar Srila Prabhupada heeft geen discriminerend leerling “kasten” stelsel in het leven geroepen, waarbij de paar gelukkigen die op “de boot konden springen” tijdens de 11 jaar dat Srila Prabhupada fysiek aanwezig was nadat hij ISKCON had opgericht, zijn “gered” als diksa discipelen, terwijl alle anderen voor duizenden jaren zijn veroordeeld om nooit meer te zijn dan siksa discipelen. Er is geen “sastrische” lering van Srila Prabhupada die dit verklaart. Hij onderwijst juist het tegenovergestelde- zie bijvoorbeeld BTP 46, en alle artikelen over de "Departure Deception". Hij blijft derhalve altijd precies dezelfde Acarya voor de levensduur van ISKCON, waarin hij dezelfde divya-jnana geeft, en dus diksa, aan iedereen die zich overgeeft aan hem.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Beste Krishnakant Prabhu,

Srila Prabhupada's wens om Krsna Bewustzijn te verspreiden was om de toegewijden aan te moedigen en te inspireren om zijn goede voorbeeld te volgen. Ik ben het er 100% mee eens dat zijn boeken en beweging zouden moeten blijven zoals hij wilde, zonder alle veranderingen. Als de Oprichter Acarya van de Internationale Gemeenschap van het Krsna Bewustzijn is hij de siksa goeroe voor iedereen en alles zou volgens zijn wensen voor ISKCON moeten gaan. In 1975 maakten we een nieuwe Vyasasana en schilderden we de tempelkamer op de Henry St. tempel in Brooklyn, NY. Gopijanaballava Prabhu was de tempelpresident en vroeg me of ik vond dat we Srila Prabhupada’s foto op de muur moesten plaatsen met de andere foto’s van de geestelijke erfopvolging? Hij besloot het niet het doen en toen Srila Prabhupada kwam vroeg hij: Dus je hebt je geestelijk leraar overgeslagen? Gopijanaballava ging en plaatste Srila Prabhupada’s foto direct op de muur!

Ik ben het er 100% mee eens dat de toegewijden die namens Srila Prabhupada moesten handelen, toen hij deze wereld verliet, niet waren gevraagd om zijn positie in te nemen, maar moesten waarnemen als goeroe. Als de 11 (rtviks) waarnemende priesters deze nederige positie hadden geaccepteerd, hadden we niet ons zelfbeeld en zoveel toegewijden verloren. Srila Prabhupada wilde dat ISKCON zuivere toegewijden creëerde, geen show van toewijding. De diksa goeroe is een zuivere toegewijde en degenen die Srila Prabhupada’s voorbeeld volgen worden zuivere toegewijden of goeroe. Er is geen hoax, het proces werkt!

Hare Krsna Hare Krsna Krsna Krsna Hare Hare Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare! Wens het beste voor iedereen zoals Zijne Goddelijke Genade A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada en je leven zal subliem zijn.

Ik hoop oprecht dat dit je in de beste gezondheid bereikt.

We wensen je altijd het beste,"

- Keshiha Dasa & Revati Dasi, Alachua, USA

Antwoord redacteur:

Heel erg bedankt voor het delen van je gedachten. Wat betreft je opmerkingen, dien je rekening te houden met de volgende feiten:

“Als de Oprichter Acarya van de Internationale Gemeenschap van het Krsna Bewustzijn is hij de siksa goeroe voor iedereen en alles zou volgens zijn wensen voor ISKCON moeten gaan.”

Hij is de siksa en diksa goeroe. We hebben dit vastgesteld met citaten van Srila Prabhupada in het boek: Srila Prabhupada: The Founder-Acarya of ISKCON — Presenting the Conclusions of the GBC Foundational Document.

Dit boek laat overigens ook zien dat de GBC tevens onbewust toegeeft dat Srila Prabhupada, als de enige Oprichter en Acarya van ISKCON, ook de diksa goeroe is. Het idee dat “Oprichter-Acarya” alleen “siksa goeroe” betekent, is nooit onderwezen door Srila Prabhupada.

“vond dat we Srila Prabhupada’s foto op de muur moesten plaatsen met de andere foto’s van de geestelijke erfopvolging? Hij besloot het niet het doen en toen Srila Prabhupada kwam vroeg hij: Dus je hebt je geestelijk leraar overgeslagen? Gopijanaballava ging en plaatste Srila Prabhupada’s foto direct op de muur!”

Dit is een erg belangrijk punt. De eerdere reactie op Dwaipayana Dasa citeerde Srila Prabhupada waarin “overslaan” wordt uitgelegd.

“Ik ben het er 100% mee eens dat de toegewijden die namens Srila Prabhupada moesten handelen, toen hij deze wereld verliet, niet waren gevraagd om zijn positie in te nemen maar moesten waarnemen als goeroe. Als de 11 (rtviks) waarnemende priesters deze nederige positie hadden geaccepteerd, hadden we niet ons zelfbeeld en zoveel toegewijden verloren.”

Inderdaad, als ze hadden gehandeld namens hem als “waarnemende priesters”, dan zouden de gevolgen waar je over spreekt, vanwege de onrechtmatige goeroes, nooit zijn ontstaan. Dit betekent ook dat Srila Prabhupada de diksa goeroe van ISKCON zou blijven, waarbij deze 11 waarnemende priesters alleen discipelen zouden maken namens Srila Prabhupada, zoals zij ook deden voordat Srila Prabhupada fysiek heenging. Dit zou de twee eerder genoemde punten hierboven ook samenbrengen:

a) Srila Prabhupada zou zowel de siksa en diksa goeroe blijven van ISKCON.

b) Hij zou de huidige schakel blijven van de geestelijke erfopvolging, wat betekent dat we hem nog steeds niet kunnen “overslaan”.

“Srila Prabhupada wilde dat ISKCON zuivere toegewijden creëerde, geen show van toewijding. De diksa goeroe is een zuivere toegewijde en degenen die Srila Prabhupada’s voorbeeld volgen worden zuivere toegewijden of goeroe. Er is geen hoax, het proces werkt!”

a) Ja, Srila Prabhupada wilde dat we zuiver zouden worden. En ja, de diksa goeroe is een zuivere toegewijde. Hij is ook een geautoriseerde toegewijde:

"Men moet initiatie nemen van een bonafide geestelijks leraar uit de geestelijke erfopvolging, die is geautoriseerd door zijn voorganger geestelijk leraar. Dit wordt diksa-vidhana genoemd."
(SB, 4.8.54, betekenisverklaring)

En het is een feit dat Srila Prabhupada nooit een diksa goeroe opvolger heeft geautoriseerd, maar er alleen voor heeft gezorgd dat hij de Acarya en dus diksa goeroe van ISKCON zou blijven. Zoals je inderdaad al opmerkte, autoriseerde hij rtvik waarnemende priesters om te handelen namens hem.

b) Men kan een zuivere toegewijde zijn zonder een diksa goeroe te moeten worden. Een zuivere toegewijde hoeft niet perse een diksa goeroe te zijn! Er is dan ook geen tegenstrijdigheid om een zuivere toegewijde te worden en dat onze leider van de zuivere toegewijden, Srila Prabhupada, ieders diksa goeroe binnen ISKCON blijft.

c) Ja, het proces van Krsna bewustzijn werkt en we kunnen zuivere toegewijden worden. De  "hoax" heeft betrekking op de gebeurtenissen waar jij naar verwees:

De 11 waarnemende priesters die deden alsof ze opvolgende diksa goeroes waren, wat heeft geleid tot alle door jou genoemde problemen.


 

Ga terug naar IRM Homepage

Chant alsjeblieft - Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna, Krishna, Hare, Hare,
Hare Rama, Hare Rama, Rama, Rama, Hare, Hare - en wees gelukkig!